Twintig jaar Frank Adam

Frank Adam viert zijn twintig jaar auteurschap en doet dat met twee premières: De problematische dood van Aziz en Requiem voor goden. De Brugse schrijver en theatermaker heeft ook internationaal indruk gemaakt. Zijn theaterstuk Aleksej is geselecteerd voor European Theatre Today: The Plays 2012 en is dus verkozen als een van de beste hedendaagse theaterstukken die de laatste twee jaar in Europa zijn verschenen.

Frank Adam (links).

Frank Adam en Jean-Baptiste Lison (Orchestre International du Vetex) © Sanwar Mohammad Alam

EXit – De problematische dood van Aziz is ontstaan uit het cultureel project O Parleur, een verhalendatabank uit verschillende Brugse buurten, hoe vertaalde zich dat tot een theaterstuk?

Frank Adam – ‘O Parleur is een langlopend project van de sociaal artistieke organisatie kleinVerhaal.  Artistiek coördinator Hans Dewitte vroeg mij met dat materiaal op mijn eigen manier aan de slag te gaan. Uit al die verhalen heb ik uiteindelijk een prachtige anekdote gevonden van een Brugse moslim rond de problematiek van de uitvaartrepatriëring, een gegeven dat sterk speelt bij het merendeel van de Europese moslims.

In Brugge heb je een kleine maar zeer diverse gemeenschap van moslims die hier een leven hebben opgebouwd, getrouwd zijn en kinderen hebben.  Als ze sterven wordt hun stoffelijke overschot vaak overgebracht naar hun land van herkomst.

Ik vertel het verhaal op een manier dat de toeschouwer verwondert en doet nadenken over iets waar hij voordien misschien nooit eerder heeft bij stilgestaan. Voor dit stuk werk ik samen met muzikant Jean-Baptiste Lison  (Orchestre International du Vetex), die de muziek helemaal heeft verweven met de tekst, wat het verhaal nog meer tot de verbeelding doet spreken.’

EXit – Het stuk zal voornamelijk als een huiskamervoorstelling worden gebracht, hoe ben je bij dat concept gekomen?

Adam – ‘Dat was juist het verzoek van kleinVerhaal: het verhalenmateriaal  als huiskamervoorstelling terugbrengen naar de plek waar alles begon, de Brugse wijken.

Dat was geen onbekende ervaring voor mij want ik had die manier van optreden al eerder gedaan met mijn Absurde Fabels.

De voorstelling wordt bij iemand thuis georganiseerd in een ruimte, liefst zo groot mogelijk maar dat kan ook heel klein, die in beperkte mate aangepast wordt aan het stuk. Het hele gebeuren is zeer minimaal wat resulteert in een hele aparte en intieme sfeer.’

EXit – Je libretto voor het muziektheaterstuk Requiem voor goden, gemaakt door Nabla / Joachim Brackx, heeft ook de dood als thema. Toeval?

Adam – ‘Absoluut. Requiem voor goden is een idee waar ik reeds zes jaar mee rondloop maar dat zich nu pas uitstekend leende tot de reeks rond requiems in het concertgebouw. In de traditie van het requiem zal mijn tekst in een Latijnse vertaling worden gebracht , maar een traditionele dodenmis kun je het stuk niet noemen.

Het is letterlijk een requiem voor goden, dus de goden worden ten grave gebracht. Het stuk handelt niet over godsdienst maar over de existentiële angst die overblijft als je god afwijst. Requiem voor goden wordt gebracht als een muzikaal ritueel vanuit een standpunt dat filosofisch noch theologisch is maar psychologisch.

EXit – De Europese Theater Conventie nomineerde Aleksej tot de selectie van de beste Europese hedendaagse theaterstukken van 2012, wat doet dat met een mens?

Adam – ‘Aleksej blijft me verbazen. Ik heb dat stuk zeventien jaar geleden geschreven maar het is, ondanks interesse, wegens omstandigheden steeds blijven liggen. Ik had al afscheid genomen van het stuk tot Barbara Wyckmans van Het Paleis me plots vroeg iets voor hun theaterhuis te doen. Aleksej bleek hen te liggen en ze hadden me bovendien ruimschoots de tijd gegeven om het theaterstuk te volmaken tot de voorstelling die het uiteindelijk is geworden. Ondertussen heeft Aleksej al heel wat hoofden doen draaien en zal in het voorjaar van 2013 hernomen worden. Het is een stuk dat ik ongelofelijk koester.’

Info:

De problematische dood van Aziz, woensdag 16 mei in kc De Werf, daarna in 15 Brugse livings.

Requiem voor goden, donderdag 24 mei om 20u, Concertgebouw Brugge

www.frankadam.be, www.kleinverhaal.be, www.concertgebouwbrugge.be, www.nabla-muziektheater.be