De pers over Absurde Fabels

Boek Een, De Woestijn (2005)

  • Wijsheidsparabels die zo uit de sprookjes van 1001 nacht leken te zijn weggelopen’ (Knack)
  • ‘Oorspronkelijke teksten vol filosofische doordenkertjes, absurd maar uit het leven gegrepen.Frank Adam is een fantastische verteller.’(Pol Arias, Neon, Radio 1)
  • Sterk, onderhoudend, humoristisch en pijnlijk.Verhalen van alle tijden met typische ingrediënten van deze tijd(De Leeswolf)
  • ‘Unieke contes philosophiques in de traditie van Voltaire en tegelijk een spiegel van de moderne tijd.’ (filosoof Lambros Couloubaritsis)
  • ‘Frank Adam schrijft zich met Confidenties aan een ezelsoor in de Voltairiaanse traditie van filosofische parabels in…(De Standaard der letteren)
  • Leuke verzameling absurde fabels met duivelse prenten.Adam en Verplancke hebben in dit boek een schijnbaar vrolijke sfeer en vaak een gezellige opwinding weten te creeëren, maar met een nooit aflatende angst en een eeuwige tristesse die de ezel als een onhoorbaare ondertoon in hem voelt trillen.(Focus Knack)
  • ‘Frank Adam blijft in de eerste plaats een goed schrijver, die aan zijn dolle fantasie een intelligente emotie kan meegeven.’ (De Morgen)
  • ‘Bekentenissen aan een ezelsoor herinnert u zich nog wel: dat veelkleurige feuilleton op de laatste bladzijden van De Standaard Magazine.De tekst was van Frank Adam, de (te) vaak over het hoofd geziene Vlaamse schrijver’(Mark Cloostermans in De Standaard)
  • ‘Een apuleius-achtige bundel waarvan ik zeer heb genoten’ (Volkskrant striprecensent Joost Pollmann in Items)

Boek Twee, De Wereld (2007)

  • ‘Met Boek Eén van Confidenties aan een ezelsoor maakten Frank Adam en Klaas Verplancke furore in De Standaard Magazine. In Boek Twee, dat eerder in de boekenbijlage van De Morgen verscheen, gaan ze verder op hetzelfde elan. Een hedendaagse Candide. Een bestiarium van de moderne mens.Een absurde, melancholische, filosofische, kritische én stoute catalogus van de condition humaine, zonder moralistische ondertoon.’(De Standaard der Letteren)
  • Even hilarische verhalen als in Boek Een. Heel grappige en erotische tekeningen… een tuin der lusten. Een ezel met één oor verovert Vlaanderen!’ (Radio 1)
  • ‘Pittige en provocerende hedendaagse parabels, niet gespeend van grote vragen en gevoelens. Ingetogen en melancholische vertellingen, uitzinnige breugeliaanse taferelen. Een zoektocht naar het geluk die de logica van een lucide droom lijkt te volgen. Ondanks de fabuleske en soms spirituele ondertoon verwijzen de ‘Confidenties’ indirect ook naar een maatschappelijke werkelijkheid.Oorspronkelijk verschenen als kroniek bij de boekenbijlage van ‘De Morgen’, vormen ze nl ook een alternatief journalistiek dagboek, met personages die in hun vaagheid ook een waanzinnige actualiteit oproepen waarin infantilisering, depressie en egoïsme, maar evengoed de behoefte aan menselijke warmte welig tieren.(De Leeswolf)
  • Frank Adam is erg sterk op de korte baan en deze filosofisch getinte confidenties zijn uitstekend in balans: ze snijden wezenlijke thema’s aan, zijn vlijmscherp van taal en redenering, en ongeremd cynisch in de afwikkeling.’(Biblion)
  • ‘Het tweede boek van Confidenties aan een ezelsoor, met opnieuw prachtige tekeningen van Klaas Verplancke, bewijst dat de ezel nog niet uitgeteld is.’ (Het Nieuwsblad)
  • ‘Confidenties aan een ezelsoor’ leverde met Boek Twee alweer een bibliofiele uitgave op’ (Exit Cultuurmagazine)

Boek Drie, Erotische fabels (2008)

  • Erotische hoogstandjes met een groot rodeoortjesgehalte maar ook vol verbale finesse.De fabels van Frank Adam zijn stilaan een fenomeen.’ (Knack)
  • ‘Een zinnelijke viering van de erotische verbeelding.Voor al wie denkt dat filosofie en ezels niet sappig kunnen zijn.Je krijgt er warempel rode oren van.’ (De Standaard der letteren)
  • ‘De retorica erotica wordt alle eer aangedaan. Lekker stout en beter dan ‘Van aardbei tot zweepje’ of ander populair erotisch leesvoer. Schrijver én tekenaar zijn begaafd én veelzijdig en dat merk je ook nu weer. (Het Belang van Limburg)
  • Gedurfd, betoverend, spannend, hilarisch.Een verbaal-filosofisch vuurwerk vol verwijzingen, poëzie en intellectueel plezier. (Klara)
  • Schitterende verhalen in prachtig vormgegeven boeken’ (Radio 1)
  • ‘Een moderne fabel waarin Adam met analytische precisie de menselijke aard scalpeert, zonder pijn maar met veel humor.’(Knack Weekend)
  • Verhalen met een betoverende cadans die ook vrouwelijke lezers zal meevoeren’ (Biblion)
  • ‘Een ijzersterke formule.Een gouden ei'(Klara)
  • ‘Klassevolle, zinnenprikkelende vertellingen die een plaats naast ieders bed verdienen’ (Feliz)
  • ‘Een Vlaamse Duizend-en-één nacht.Een boek om te lezen en te hébben!’ (Exit Magazine)

Boek Vier, Liefdesfabels (2010)

  • ‘Ironisch, filosofisch absurd, fantasievol en een tikje stout: al deze ingrediënten zijn perfect gedoseerd en maken van deze Liefdesfabels andermaal een heerlijk gerecht, perfect op smaak gebracht door de prenten van Klaas Verplancke.
Frank Adam: dichter, auteur en performer met een fabelachtige pen.’(Standaard der letteren).
  • ‘Er overkomt je een gevoel van lichtheid en opluchting dat de betere fabelschrijvers, van Jean De La Fontaine en Voltaire tot Gunther Anders, altijd al wisten te evoceren. Adam heeft op zijn Einsteins nu ook de traditionele liefde in een formule gegoten. Verrassend diepzinnige maar evenzeer hilarische fabels. Met een duivels plezier Mephistopheles achterna.’ (Knack)
  • ‘Geniaal’(Klara)
  • ‘Smakelijke fabels, prikkelende prenten. Een boekje dat je lang op je nachttafel kunt laten rondslingeren’ (Exqi Culture Tv)
  • ‘Wie prikkelende adviezen voor een beter seksleven wil, zal de liefdesfabels van Frank Adam in huis moeten halen. Pareltjes van teksten. Schitterende prenten. Een prachtige leeservaring die literatuur aan erotisch genoegen koppelt.’(Cutting Edge)
  • ‘Een literaire vorm waarmee Frank Adam in korte, geestige stukjes veel kan vertellen over de menselijke natuur in het algemeen en het erotische leven in het bijzonder. Filosofische stukjes die je nu eens doen glimlachen en dan weer doen nadenken. Elk verhaal prachtig geïllustreerd met rijke en gedetailleerde prenten van Klaas Verplancke. een lust om naar te kijken.’(Metro)

Boek Vijf, Belgische fabels (2013)

  • Superieure literatuur.  Een hoogtepunt. In zekere zin zijn de vorige vier delen opwarmingsrondjes. Ik hoop dat deze artistieke tandem blijft verbazen met nieuwe spitante fabels en tekeningen. 
  • Adam geeft de literatuur terug aan haar mondelinge oorsprong… Messcherp, satirisch, zoals de betere stand-up comedian, bijbels, duivels, melancholisch, romantisch. Een surrealistische maar glasheldere verbeelding. De ultieme manier van zin- en troostgeving.’  (Frank Hellemans – Knack)
  • ‘Met zijn boekenreeks ‘Confidenties aan een Ezelsoor’ baande Frank Adam zich eerder al een weg buiten de literaire middenmoot. Grappig, recht voor de raap, sprankelend, snedig maar bijwijlen bloedserieus.  Zoals een verlichtingsfilosoof probeert Adam de lach aan de rede te koppelen. De illustraties van Klaas Verplancke vullen de Belgische bespiegelingen perfect aan. Een maatschappijkritische lezer met gevoel voor humor zal in dit boek vast en zeker zijn gading vinden.’  (Cutting Edge)
  • ‘Adam kan terecht worden beschreven als de meest vrijmoedige fabelschrijver van deze tijd. Intrigerend’ (The Philosopher) 
  • Duivels verrukkelijk! Fabelachtig verbluffend!” (Cathy Fourez, publiciste Le Monde Diplomatique)
  • ‘Het absurde als wapen voor sociale kritiek. Belgisch, zei u Belgisch?’ (Rtbf.be)
  • ‘Met dank aan beide heren weer een moment van bezinning om in woord en beeld het diepste, donkerste zwart glans te geven… Bijtende satire die doet glim-grimlachen…  geniet van dit pareltje…’ (André Oyen, Ansiel)
  • ‘Zowel treffend, grappig als ontroerend.  Een boek om snel uit te lezen en daarna nog eens traag, en nog eens. Verrassend goed.’  (Gentblogt)
  • Bijzondere verhalen doorspekt met subtiele humor, satire, politieke aanklacht…  Adam en Verplancke verdienen over een paar eeuwen zeker en vast ook hun plekje in de literaire geschiedenisboeken over fabels. Of een uitgebreidere Wikipediapagina.‘ (BILL/CJP)
  • ‘Best geschikt als alternatief voor een paar avonden stand-upcomedy, maar dan beter. Een mooi ogend boek, prachtige schetsen en tekeningen, intellectuele satire en overrompelende doordenkertjes.  Puur leesgenot.  (Humanistisch Vrijzinnige Vereniging)

‘Confidenties aan een ezelsoor’ (Theatervoorstelling Kunstencentrum De Werf, 2005-2008)

  • Vol humor en tristesse.Existentieel, ietwat scabreus, melancholisch ook.En perfect in balans.Het lijkt alsof Frank Adam als performer geboren is. (De Morgen, ****)
  • ‘Een voorstelling even mooi, precieus en pittig als die fabels in het boek.Frank Adam is een fantastische verteller.’(Radio 1)
  • ‘Een uitzonderlijke en inslaande productie, een hoogst originele combinatie van ontspanning en inhoud, van tekst en muziek, van horen en herkennen.’ (Theatermaggezien)
  • Frank Adam is de laatste jaren aan een heuse opmars begonnen. Terecht, want de man verstaat de kunst om op grappige, intelligente en relativerende manier over de condition humaine te vertellen zonder daarbij in de val van het al te moraliserende of melodramatische te vallen. Het maakt van deze unieke biechtverhalen een onweerstaanbaar en meesterlijk allegaartje van muziek en tekst, van heerlijk stoute humor mét kritische noot.’(Zone 03)

Erotische fabels, Theatervoorstelling/Klara-luisterspel (2008)

  • Een mis vol onkuisheid.Een roesopwekkend muziekritueel in de geest van de Decamerone en de Canterbury Tales, in een regie waar het testosteron afspat.Briljant getoonzet, vocaal onberispelijk.
  • Zonder ironie, maar schalks breit Adam zijn verhalen aan elkaar. Steeds neigend naar het scabreuze, met nauwelijks verholen pret in het stoute.Adam brengt niet alleen een confidentie, hij doet het met veel zelf-confidentie. (De Standaard).
  • Een eredienst van de erotiek, betoverend, spannend, hilarisch. Mooi vertolkt door Les Voix Erotiques de la Belgique. Frank Adam peroreert, heel betoverend als altijd, over de retorica erotica.Puik en gedurfd werk dat soms bewust de schreef opzocht om ons te dwingen op een nieuwe manier naar de oude erotiek te kijken.  (Bart Stouten, De tuin van Eden, Klara)
  • Met muzikant Johan De Smet en vormgever Rik Teunis trof Frank Adam eerder al raak met Confidenties aan een ezelsoor en Erotische fabels: broeierige literaire trips vol hartzeer, liefdesgeil en feeërieke bezwering. ‘Liefde voor het woord’ is iets wat je in het podiumwerk van Adam ook onder de gordel voelt.’ (De Standaard)
  • Een moderne fabel waarin Adam met analytische precisie de menselijke aard scalpeert, zonder pijn maar met veel humor. Geniet ook van de cd met de golvende taal van een welbespraakte Adam.Wij waren bovendien erg onder de indruk van de muziek.’ (Knack Weekend)
  • ‘Adam is, als auteur en verteller, een kei in van emotie en spanning bulkende verhalen verzinnen’(Knack)
  • Het doel was : een mooi boek schrijven en een schitterende voorstelling neerzetten. Opdracht glansrijk volbracht. De voorstelling is ook veel grappiger (dan het boek), vooral omdat Adam dat ook wilde: zijn gestiek, zijn motoriek, zijn uitspraak van de verschillende talen (Frans, Duits en Nederlands) smeken haast om een schaterlach. Erotische fabels is een voorstelling die zó goed is dat ik ze nog enkele keren zou willen zien. (Moon Art Gallery)
  • De West-Vlaming stond als volleerde crooner het publiek te lijf en kreeg het al snel op zijn hand. Qua volksheid en spitsheid kan ‘Erotische fabels’ wedijveren met ‘The Canterbury tales’ (Cutting edge)

De liederencyclus/cd ‘Confidenties!’ (Kunstencentrum De Werf – Davidsfonds/Literair 2006)

 

  • Ezelsliederen ‘die me zelf even deden denken aan die mooie liederen die Bertolt Brecht ooit geschreven heeft, en waar hij via een poëtische omweg, zijn kritische blik op de maatschappij kwijt kon.(Radio 1).
  • Ezelsliederen’, unieke gezongen rijmen waarop De Smet en zijn melodisch gevolg volle gas kunnen geven en Teunis zijn lichtschuif mooi opentrekt.(De Morgen)