Belgische première ‘België, een sprookje’ (12 maart 2016 De Roovers & HETPALEIS)

Kent u dat gevoel dat er achter hun facade misschien een wereld zit, nog donkerder, zwarter dan wij ons kunnen inbeelden?

België, een sprookje speelt zich af in de toekomst, aan het einde van België. Het land is veranderd in een moerassig woud. De kelders lopen vol water. Een melkboer die de toekomst leest in melk en een paranormaal begaafde kolonel onderzoeken een zaak van een jong meisje dat zelfmoord pleegde. Tijdens hun onderzoek merken ze dat Kareltje, een zevenjarig jongetje, vermist is. Ze proberen erachter te komen wat er juist is gebeurd maar hoe verder ze graven naar de waarheid, hoe dieper ze zakken in het moeras van België. Wat hebben de zoon en de vrouw van de boswachter gezien? Wat weten de buurman en de buurvrouw? Waarom is de boswachter zo moeilijk te vinden? En waar is Kareltje?

Frank Adam schrijft een gruwelijke en bevreemdende whodunit. De Roovers creëren voor de eerste keer een voorstelling voor de Grote zaal van HETPALEIS.

De tekst, bekroond met een premie van de Provinciale Prijs Letterkunde van de provincie West-Vlaanderen, werd uitgegeven door uitgeverij Bebuquin.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=beWKRyhOLTg

Persmap: http://www.hetpaleis.be/storage/assets/event_download_asset/5526/Belgi__de_Roovers_en_HETPALEIS_persmap.pdf

Pers

“Een theatertekst die het collectieve onderbewustzijn van een heel land fileert. Het moet geleden zijn van Eric De Volders ‘Diep in het bos’ (1999) dat een theatermaker erin slaagde om zonder slappe actualisering de diepe malaise van een hele natie te vatten. Spannend, scherp, heftig, filmisch absurd. Er is geen ontsnapping uit de nachtmerrie, de nachtmerrie is de realiteit. (De Morgen)

“Van een daverende openingsscène tot een ijzingwekkend stil slot grijpt België, een sprookje u bij het nekvel, om pas los te laten als de lichten zijn uitgedoofd. Het bijt, verblijdt van tijd tot tijd en leert dat ‘ze leefden nog lang en gelukkig’ enkel is weggelegd voor de lucky few onder ons.” (Focus Knack Magazine)

“Een stuk met vele lagen. Een thriller op een postapocalyptisch bedje van vaderlands absurdisme. Een vergeefs misdaadonderzoek in het psychologische labyrinth van een gesloten gemeenschap. Kafka en Ionesco samen verdwaald in een nucleair antisprookje. “ (De Standaard (****)

“Origineel, fantastisch, unheimlich, visueel, grappig, sprankelend, fris. BELGIE van Frank Adam is geen lucky shot maar een stuk van kwaliteit.’ (Jury Prijs letterkunde Dramatische Kunst van de provincie West-Vlaanderen)

“Een fascinerende vertelling, een uitdaging om het absurde voor een Slowaaks publiek te vertolken. (Miloslav Jurani, Slovaaks regisseur van de Slovaakse opvoering van ‘België, een sprookje’)

‘Wreed en geweldig!’ (Emmanuelle Sirois, Centre des Auteurs Dramatiques CAD Canada)